nl fr en    sitemap    print
Home
Fitness
Groepslessen
Priv sauna
Zonnebank
Relaxation
Beauty
Gezondheid
Colonial bar
Activiteiten
Zoeken (index)
HOE VAN OVERTOLLIGE KILO'S AF GERAKEN?

Gewichtscontrole is voor sommige personen en moeilijke zaak. In elk geval is een enkelvoudige aanpak van obesitas (overgewicht) meestal onvoldoende en geeft een multidiciplinaire benadering de beste resultaten op lange termijn. Om veilige en langdurige resultaten op te leveren is een individuele benadering nodig waarbij, afhankelijk van de individuele behoeften, nood is aan een voedingsadvies (dietist), vetverbranding, aanpak van psychische verslavingsverschijnselen, sociale steun en controle, anti-cellulitis behandeling en spiertraining. In bepaalde gevallen kan heelkunde noodzakelijk zijn. Maar ook na heelkunde blijven de overige princiepes van kracht.

Uitsluiten van ziekten

Vooraleer aan enige behandeling wordt begonnen, moet men er zich van vergewissen dat er geen onderliggende ziekte of (hormonale) ontregeling aan de basis ligt van de vetzucht. Zo moet vertraagde werking van de schildklier uitgesloten worden. Verdere symptomen hiervan zijn vermoeidheid, zwelling in de halsstreek en in sommige gevallen een kenmerkende zwelling ter hoogte van de weke weefsel voor het scheenbeen. Andere oorzaken kunnen veranderingen van de vrouwelijke hormonen zijn, zoals bijvoorbeeld op het ogenblik van de menopause. Ool moet er gedacht worden aan psychische ontregeling (zie verder). Dergelijke onderzoekingen worden best via de huisarts, gynecoloog of internist opgespoord en gecorrigeerd.

Voedingsleer

Kennis van het dieet en corrigeren van de voedingsgewoonten zijn de basis van elke vermagering. Ondanks het gezegde 'Ieder pondje gaat door het mondje', zijn er veelal onbewuste 'fouten' in de hoeveelheid, aard en timing van de ingenomen voedingsstoffen. De meeste succesvolle diëten vergen niet dat er moet 'honger geleden' worden, maar staan integendeel een voldoende hongerstillende en afwisselende voeding voor. Men is er dikwijls verwonderd over dat bepaalde gewoonten foutief zijn, terwijl men nu net dacht dat deze vermagering in de hand zouden werken.

Aanpak van psychische verslaving

Sommige mensen reageren op stress door te eten ('eten hun stress weg'), of hebben echte eetstoornissen (boulemie, buien van vraatzucht) of een versaving aan een specifieke grondstof, zoals bijvoorbeeld chocolade of cola. Het inzicht in het totstandkomen van deze gewoonten is van het grootste belang wil men de vicieuse circel finaal doorbreken. Vermits de onderliggende drijfveer bij iedereen anders kan zijn, is soms diepgaande analyse van het gedrag en het totstandkomen van een bepaalde gewoonte van belang, alsook technieken om hierin vernadering te brengen. Gespecialiseerde hulp door opgeleide therapeuten is hierbij nodig. Opheffen van stress kan vergemakkelijkt worden door relaxatie training en WWW wellness. In sommige gevallen is sporten en allerlei vormen van  bewegen, een ideale wijze om de refelxen van te willen eten af te leiden naar ander vormen van energie.

Spiertraining

Het trainen en ontwikkelen van de spiermassa gaat hand in hand met vetverbranding. Alhoewel spiertraining niet noodzakelijk overeenkomt met de zelfde hoeveelheid gewichtsverlies (door het fiet dat de spiermassa tegelijk toeneemt) als andere methodes, heeft enkele onmiskenbare voordelen: 1) een gespierd lichaam is mooier dan een vervet lichaam, omdat de lichaamsvormen verandert: het buik- en billenvet (appelmodel) wordt vervangen door flinkere borstspieren, bovenbeenspieren en buispieren (peermodel). 2) Spiermassa is gezonder als vetmassa: door gewichtsverlies, verbranding van de vetmassa en betere konditie is de pompwerking van het hart, de zuurstoftoevoer via de longen en de energieverbranding in de spieren vele malen efficiënter. Er zijn beduidend minder hartinfarcten, hersenbloedingen en emboliën. Op termijn is er minder arthrose, vooral ter hoogte van de rug en de knieën. 3) sporten werkt ook als een soort verslaving en kan aldus de eetverslaving (zie verder) compenseren. Eenmaal men bepaalde sportieve gewoontes heeft aangeleerd kan men deze niet meer missen en voelt men zich maar goed en uitgerust als die inspanningen erbij komen. Ideale spiertraining is fitness, powerplate,  vacustep, figuurtraining en spinning.

Vetverbranding en anti-cellulitis behandeling

Met begeleide training op de powerplate (trilplaat) kan met gedurende sessies van slechts een kwartier op een medisch verantwoorde wijze vetverbranding en anti-cellulitis behandeling uitvoeren. Men neemt daarbij bepaalde houdingen aan terwijl men staat, zit of ligt op een trillende ondergrond. De anticellulitis effecten zijn bewezen en berusten op de volgende werkingsmechanismes: 1) vetverbranding en aanmaak van spiermassa (zie hoger), 2) toegenomen binding van de bindweefselbruggen in de onderhuid, 3) aanmaak van groeihormoon en interstitiële groeifactor-1 (afname van vetcellen), 4) verbeterde lymphedrainage, waardoor overtollig vocht wordt afgevoerd, 5) verbeterde doorbloeding van de huid en vorming van bindweefsel (collageen). Effecten zijn maximaal indien gepaard met voedingsadvies (2 tot 3 liter water drinken per dag, 6 kleine vet- en suikerarme maaltijden verdeeld over de dag).

website by webalive